Mens vi venter på EM-starten

Det er bare noen få dager til EM starter i Riga, Latvia på lørdag. Mens vi venter på det tar vi med et svingspill som forekom i morgentimene i dag i Goa, India hvor Asia Cup spilles, også der med fire klasser på lignende måte som det blir i EM. 

Ta først syd sine kort og vurder den meldesituasjonen som oppstod flere steder.

Giver vest. Ingen i sonen, og syd satt med:

Vest åpner med 1 hjerter. Etter pass fra nord hopper øst til 3 hjerter, sperremelding. Hva melder du nå?

Det virker temmelig normalt å melde inn 3NT etter den starten. Da kommer 4 hjerter fra vest, så to ganger pass og tilbake til deg? Hva nå? Dobler kanskje?

Vel, det blir uansett ikke så lett å vite hva som er rett etter en sånn start, og det er jo nettopp poenget med sperremeldinger. Hele spillet så slik ut:

Om syd melder inn 3NT etter 1 hjerter - 3 hjerter fra Ø/V bør vel nord vurdere å melde over vests opplagte 4 hjertermeling? Om nord ikke gjør det bør det i alle fall tas ut hvis det etter pass-pass kommer dobler fra syd. 

N/S vinner enkelt 5 kløver, for øst får ikke komme inn sånn at Ø/V kan få godspilt ruterstikk. A-K i spar er alt motspillerne får for i kløverkontrakt spilt av syd. Om de forsøker å trumfkorte nord med hjerterspill kan spillefører fortsatt få det til ved å presse ut østs trumf med spar fra nord.

Scorene varierte fra +550 N/S i 5 kløver doblet, til -800 i 5 spar (!) doblet spilt av nord. Hvordan det (5Sx!) gikk til kan en lure på, men kanskje nord meldte inn 1 spar etter vests åpningsmelding. Innimellom de scorene var det en rekkesteder 5 hjerter med en doblet eller udoblet bet. Det mangler jo bare en vellykket hjerterfinesse på at 5 hjerter skal kunne stå! Det var da også noen +420 og +590 Ø/V for 4 hjerter doblet med 10 stikk.