Vurderingskriterier
Oversikt over hovedområdene: 
| 
             Fag   | 
            
             Hovedområder   | 
            
             | 
            
             | 
        
| 
             Toppidrett   1   | 
            
             Treningsplanlegging   | 
            
             Basistrening   | 
            
             Ferdighetsutvikling   | 
        
| 
             Toppidrett   2   | 
            
             Treningsplanlegging   | 
            
             Basistrening   | 
            
             Ferdighetsutvikling   | 
        
| 
             Toppidrett   2   | 
            
             Treningsplanlegging   | 
            
             Basistrening   | 
            
             Ferdighetsutvikling    | 
        
 
Treningsplanlegging 
Hovedområdet omfatter forhold som er viktige i treningsplanleggingen på kort og lang sikt, og produksjon av egne treningsplaner ut fra spesialidrettens krav til planlegging. Treningsplanlegging omfatter også regelverket i spesialidretten, og hvilke holdninger og krav til atferd og livsstil som forventes av en toppidrettsutøver 
Basistrening 
Hovedområdet omfatter variert trening av egenskaper som er viktige for prestasjonsutvikling.
Ferdighetsutvikling 
Hovedområdet omfatter systematisk og målrettet trening av ferdigheter som er sentrale for prestasjonsutvikling i spesialidretten.
 
Timetall 
Timetallet er oppgitt i 60 minutters enheter.
| 
             Toppidrett   1:    | 
            
                | 
            
             140 årstimer   | 
        
| 
             Toppidrett   2:    | 
            
                | 
            
             140 årstimer   | 
        
| 
             Toppidrett   3:    | 
            
                | 
            
             140 årstimer   | 
        
 
Vurdering i Toppidrett 1
I faget Toppidrett 1 skal en vurdere eleven etter ferdigheter, gjennomføring og kunnskap. Vurderingsveiledningen angir hva som defineres inn under noe kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 3-4), og svært god kompetanse (karakter 5-6). 
 
1. Ferdigheter og gjennomføring.
Dette gjelder hovedområdene ferdighetsutvikling og basistrening. En vurderer 
•        Totalferdighet i spesialidretten 
•        Tekniske og taktiske ferdigheter 
•        Gjennomføring av systematisk ferdighetsutvikling
•        Trening av fysiske, psykiske og kognitive egenskaper 
•        Holdninger til trening, egentrening og restitusjon 
• Fair play og regelverk
2. Kunnskap.
Dette gjelder hovedområde treningsplanlegging.  En vurderer teoretisk kunnskap og hvordan en anvender denne kunnskapen innenfor spesialidretten. 
Kjennetegn på måloppnåelse i Toppidrett 1
| 
             | 
            
             Ferdighetsutvikling   | 
            
             | 
        |
| 
                | 
            
             Noe kompetanse   | 
            
             God kompetanse Karakterene 3 og 4   | 
            
             Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6   | 
        
| 
             Ferdighet og  gjennomføring         | 
            
             Generelt:  Eleven skal kunne   gjennomføre trening i spesialidretten.      Eleven   skal kunne  -            delta og vise elementer av teknikker og beherske   dem.  -            gjenkjenne og gjennomføre enkelte  taktiske valg i  spillsituasjoner.      Eleven skal kunne delta og   vise enkelte deler av teknikker.     Fair play og regelverk Eleven skal kunne vise forståelse for fair   play i konkurransesituasjoner.   | 
            
             Generelt:  Eleven skal kunne   gjennomføre systematisk og målrettet trening i spesialidretten.    Eleven   skal kunne  -            beherske enkelte av de grunnleggende tekniske   ferdigheter og anvende disse i spillsituasjoner.   -            utføre og gjenta flere gode taktiske valg i  spillsituasjoner.      Eleven skal   kunne beherske og utføre deler av de tekniske momenter  idretten krever.   Fair   play og regelverk Eleven skal vise fair play i mange   konkurransesituasjoner. Elevene skal kjenne reglene i spill og   konkurransesituasjoner.   | 
            
             Generelt:  Eleven skal kunne   gjennomføre systematisk og målrettet trening med høy kvalitet i   spesialidretten.    Eleven   skal kunne  -            beherske et bredt utvalg av de grunnleggende  tekniske ferdighetene.  -            kombinere og anvende  ulike tekniske   ferdigheter i spillsituasjoner.  -            utføre og gjenta gode  taktiske valg i store  deler av   spillsituasjoner.    Eleven   skal kunne beherske og utføre alle deler av de tekniske momentene idretten  krever.   Fair play og regelverk Eleven skal vise   fair play i alle konkurransesituasjoner.   | 
        
 
| 
             | 
            
             Basistrening   | 
            
             | 
        |
| 
                | 
            
             Noe kompetanse   | 
            
             God kompetanse Karakterene 3 og 4   | 
            
             Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6   | 
        
| 
             Ferdighet og gjennomføring       | 
            
             Eleven   -            har et minimum av de fysiske, psykiske og   kognitive egenskaper som gjør at han/hun kan drive spesialidretten.  -            har et treningsgrunnlag som gjør at eleven kan   utføre deler av basistreningene.   | 
            
             Eleven   -            har gode fysiske, psykiske og kognitive   egenskaper rettet inn mot spesialidretten.      -            har et treningsgrunnlag som gjør at eleven kan   utføre basistreningene.   | 
            
             Eleven   -            har svært gode fysiske, psykiske og kognitive   egenskaper rettet inn mot spesialidretten.     -            har et treningsgrunnlag som gjør at eleven kan   utføre basistreningen med høy kvalitet.   | 
        
 
| 
             | 
            
             Treningsplanlegging   | 
            
             | 
        |
| 
                | 
            
             Noe kompetanse   | 
            
             God kompetanse   | 
            
             Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6   | 
        
| 
             Kunnskap og anvendelse av kunnskap       | 
            
             Eleven skal kunne  -            kjenne til krav til livsstil for en   toppidrettsutøver.   -            kjenne til betydningen av restitusjon,   kosthold og væsketilførsel for prestasjonsutvikling i spesialidretten. -            med god hjelp sette opp noen kortsiktige og et   langsiktig mål for egen prestasjonsutvikling.   | 
            
             Eleven skal kunne  -            forklare de viktigste kravene som stilles til   en toppidrettsutøver innenfor livsstil. -            forklare betydningen av restitusjon, kosthold   og væsketilførsel for prestasjonsutvikling i spesialidretten. -            sette opp kortsiktige og langsiktige mål for   egen prestasjonsutvikling, og få hjelp til å evaluere disse underveis.  -            beskrive hovedtrinnene i en utviklingstrapp   for ferdighetsutvikling i  spesialidretten.     | 
            
             Eleven skal kunne   -            vurdere de ulike kravene  som stilles til en   toppidrettsutøver innenfor livsstil.   -            vurdere betydningen av restitusjon, kosthold   og væsketilførsel for prestasjonsutvikling i spesialidretten. -            sette opp kortsiktige og langsiktige mål for   egen prestasjonsutvikling, og kunne evaluere disse underveis.  -            forklare hovedtrinnene i en utviklingstrapp   for ferdighetsutvikling i  spesialidretten.  | 
        
 
 
 
 
Vurdering i Toppidrett 2
I faget Toppidrett 2 skal en vurdere eleven etter ferdigheter, gjennomføring og kunnskap. Vurderingsveiledningen angir hva som defineres inn under noe kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 3-4), og svært god kompetanse (karakter 5-6). 
1. Ferdigheter og gjennomføring.
Dette gjelder hovedområdene ferdighetsutvikling og basistrening. En vurderer 
•        Basisegenskaper 
•        Ferdigheter i spesialidretten i og utenfor konkurranser. 
2. Kunnskap.
Dette gjelder hovedområde treningsplanlegging.  En vurderer teoretisk kunnskap og hvordan en anvender denne kunnskapen innenfor spesialidretten. 
 
Kjennetegn på måloppnåelse i Toppidrett 2 
 
| 
             Ferdighetsutvikling   | 
            
             | 
        ||
| 
                | 
            
             Noe kompetanse   | 
            
             God kompetanse Karakterene 3 og 4   | 
            
             Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6   | 
        
| 
             Ferdighet og  gjennomføring         | 
            
             Generelt:  Eleven skal kunne   gjennomføre trening i spesialidretten.     | 
            
             Generelt:  Eleven skal kunne   gjennomføre og vurdere resultatet av systematisk og målrettet trening i   spesialidretten.   | 
            
             Generelt:  Eleven skal kunne   gjennomføre og vurdere resultatet av systematisk og målrettet trening med høy   kvalitet i spesialidretten.   | 
        
| 
             Eleven skal kunne  -            delta og vise elementer av teknikker, og   beherske dem delvis i konkurranse med andre.  -            gjenkjenne og gjennomføre enkelte  taktiske valg i  spillsituasjoner.   | 
            
             Eleven skal kunne  -            utvikle og beherske enkelte av de   grunnleggende tekniske ferdighetene og anvende disse i konkurranse med andre.    -            utføre og gjenta flere gode taktiske valg i spillsituasjoner.  | 
            
             Eleven skal kunne  -            utvikle og beherske et bredt utvalg av de   grunnleggende tekniske ferdighetene.  -            kombinere og anvende  ulike tekniske  ferdigheter i   konkurranse med andre.  -            utføre og gjenta gode  taktiske valg i   store deler av spillsituasjoner.  | 
        |
| 
             Eleven skal kunne delta og   vise enkelte deler av teknikker i konkurranse  med andre   | 
            
             Eleven skal kunne utvikle,   beherske og utføre deler  av de tekniske momentene   idretten krever i konkurranse med andre   | 
            
             Eleven skal kunne   utvikle, beherske og utføre alle deler av de tekniske momentene  idretten krever i   konkurranse  med andre.   | 
        |
| 
             | 
            
             Tester og analyser  | 
            
             Tester og analyser   | 
            
             Tester og analyser   | 
        
 
 
| 
             | 
            
             Basistrening   | 
            
             | 
        |
| 
                | 
            
             Noe kompetanse   | 
            
             God kompetanse Karakterene 3 og 4   | 
            
             Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6   | 
        
| 
             Ferdighet, kunnskap og  gjennomføring         | 
            
             Eleven har et minimum av   de fysiske, psykiske og kognitive egenskaper som gjør at han/hun kan drive   spesialidretten.     | 
            
             Eleven har gode fysiske,   psykiske og kognitive egenskaper rettet inn mot spesialidretten.      | 
            
             Eleven har svært gode   fysiske, psykiske og kognitive egenskaper rettet inn mot spesialidretten.   | 
        
| 
             Eleven skal kunne   beskrive hvilke basisegenskaper som er sentrale for  prestasjonsutviklingen i   spesialidretten.    | 
            
             Eleven skal kunne   beskrive og til en viss grad vurdere hvilke basisegenskaper som er  sentrale for  prestasjonsutviklingen i   spesialidretten.  | 
            
             Eleven skal kunne   beskrive og vurdere hvilke basisegenskaper som er sentrale for  prestasjonsutviklingen i   spesialidretten.    | 
        |
 
 
| 
             | 
            
             Treningsplanlegging   | 
            
             | 
        |
| 
                | 
            
             Noe kompetanse   | 
            
             God kompetanse   | 
            
             Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6   | 
        
| 
             Kunnskap og anvendelse av kunnskap       | 
            
             Eleven skal kunne, ut   ifra idrettens krav, tester og egen kapasitet, til en viss grad beskrive og   gjennomføre økt-, uke- og periodeplaner i egen idrett.     Dette innebærer bl.a.   med god hjelp, å sette opp noen kortsiktige og et langsiktig  mål for egen   prestasjonsutvikling.  | 
            
             Eleven skal kunne ut ifra   idrettens krav, relevante tester og egen kapasitet, utarbeide og gjennomføre   deler av økt-, uke- og periodeplaner i egen idrett.     Dette innebærer   bl.a. å sette opp kortsiktige og langsiktige mål for egen   prestasjonsutvikling.     | 
            
             Eleven skal kunne ut   ifra idrettens krav, relevante tester og egen kapasitet, utarbeide og   gjennomføre økt-, uke- og periodeplaner i egen idrett.    Dette innebærer bl.a. å   sette opp kortsiktige og langsiktige mål for egen prestasjonsutvikling.  | 
        
| 
             Eleven skal til en viss   grad kunne kommentere gjennomført trening.       | 
            
             Eleven skal kunne   kommentere gjennomføring og måloppnåelse i økt-, uke- og periodeplaner i  egen idrett.   | 
            
             Eleven skal kunne   kommentere og analysere gjennomføring og  måloppnåelse i økt-, uke-   og  periodeplaner i egen   idrett.  | 
        |
| 
             Eleven skal kjenne til   hovedtrinnene i en utviklingstrapp for ferdighetsutvikling i spesialidretten.  | 
            
             Eleven skal kunne   beskrive hovedtrinnene i en utviklingstrapp for egen ferdighetsutvikling i   spesialidretten.   | 
            
             Eleven skal kunne lage og   forklare en utviklingstrapp for egen ferdighetsutvikling i spesialidretten.   | 
        |
| 
             | 
            
             Eleven skal kunne føre   noen få deler av treningsdagbok hvor resultater og observasjoner  også er med.  | 
            
             Eleven skal kunne føre   deler av treningsdagbok hvor resultater og  observasjoner også er med.  | 
            
             Eleven skal kunne føre   treningsdagbok hvor resultater og observasjoner  også er med.  | 
        
| 
             | 
            
             Fair play og regelverk  | 
            
             Fair play og regelverk Eleven skal   kunne vise fair play i mange konkurransesituasjoner. Elevene skal kjenne   reglene i konkurransesituasjoner.  | 
            
             Fair play og regelverk Eleven skal   kunne utøve fair play i alle konkurransesituasjoner. Elevene skal kunne   reglene i konkurransesituasjoner.  | 
        
 
 
Vurdering i Toppidrett 3
I faget Toppidrett 3 skal en vurdere eleven etter ferdigheter, gjennomføring og kunnskap. Vurderingsveiledningen angir hva som defineres inn under noe kompetanse (karakter 2), god kompetanse (karakter 3-4), og svært god kompetanse (karakter 5-6).  
1. Ferdigheter og gjennomføring.
Dette gjelder hovedområdene ferdighetsutvikling og basistrening. En vurderer 
•        Basisegenskaper som er rettet inn mot spesialidretten 
• Ferdigheter i spesialidretten i og utenfor konkurranser
2. Kunnskap.
Dette gjelder hovedområde treningsplanlegging.  En vurderer teoretisk kunnskap og hvordan en anvender denne kunnskapen innenfor spesialidretten. 
 
Kjennetegn på måloppnåelse i Toppidrett 3 
 
| 
             | 
            
             Ferdighetsutvikling   | 
            
             | 
        |
| 
                | 
            
             Noe kompetanse Karakteren 2   | 
            
             God kompetanse   | 
            
             Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6   | 
        
| 
             Ferdighet og  gjennomføring       | 
            
             Eleven skal kunne -            beherske enkelte av de grunnleggende tekniske   ferdigheter og anvende disse i trenings/konkurranse situasjoner.   -            utføre enkelte gode  taktiske valg i  spillsituasjoner.     | 
            
             Eleven skal kunne  -            beherske et bredt utvalg av de grunnleggende   tekniske ferdighetene.  -            kombinere og anvende ulike tekniske   ferdigheter i trenings/konkurranse situasjoner.  -            utføre og gjenta noen gode taktiske valg i   store deler av spillsituasjoner.  | 
            
             Eleven skal kunne  -            utvikle og beherske alle de grunnleggende   tekniske ferdighetene.  -            kombinere og anvende ulike tekniske   ferdigheter i konkurranse/samspill med andre. -            utføre og gjenta flere gode taktiske valg i trenings/konkurranse situasjoner.    | 
        
 
| 
             | 
            
             Basistrening   | 
            
             | 
        |
| 
                | 
            
             Noe kompetanse   | 
            
             God kompetanse Karakterene 3 og 4   | 
            
             Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6   | 
        
| 
             Ferdighet, kunnskap og  gjennomføring         | 
            
             Eleven har et minimum av   de fysiske, psykiske og kognitive egenskaper som gjør at han/hun kan prestere   i spesialidretten.   | 
            
             Eleven har gode fysiske,   psykiske og kognitive egenskaper som gjør at han/hun kan prestere i   spesialidretten.   | 
            
             Eleven har svært gode   fysiske, psykiske og kognitive som gjør at han/hun kan prestere på et høyt   nivå i spesialidretten.   | 
        
 
| 
             | 
            
             Treningsplanlegging   | 
            
             | 
        |
| 
                | 
            
             Noe kompetanse   | 
            
             God kompetanse Karakterene 3 og 4   | 
            
             Svært god kompetanse Karakterene 5 og 6   | 
        
| 
             Kunnskap og  anvendelse       | 
            
             Eleven skal kunne  -       vise noe kjennskap til hvordan   mediene fungerer, og hvordan en toppidrettsutøver bør opptre overfor dem.   | 
            
             Eleven skal kunne  -       vise kjennskap til hvordan mediene   fungerer, og hvordan en toppidrettsutøver bør opptre overfor dem.   | 
            
             Eleven skal kunne  -       gjøre rede for hvordan mediene   fungerer, og hvordan en toppidrettsutøver bør opptre overfor dem.   | 
        
| 
             -       vise lav evne til å analysere   gjennomført trening i forhold til egne mål og resultater. Fair play og   regelverk  | 
            
             -       vise god evne til å analysere   gjennomført trening i forhold til egne mål og resultater.  Fair play og   regelverk Eleven skal kunne vise fair play i mange   konkurransesituasjoner. Eleven skal kjenne reglene i konkurransesituasjoner.  | 
            
             -     vise   meget god evne til å analysere gjennomført trening i forhold til egne mål og   resultater. Fair play og regelverk Eleven skal kunne   vise fair play i alle konkurransesituasjoner. Eleven skal kunne   reglene  konkurransesituasjoner.  | 
        |