Et innlegg fra bloggen GeOs blogg GeOs blogg

Ekkelt meldeproblem

Vi tar med et spill til fra Asiamesterskapet som pågår denne uken i Goa, India. Ta øst sine kort og vurder den meldesituasjonen som oppstod ved flere bord:

Giver syd, alle i sonen


La oss si syd åpner med 3 spar før vest og nord sier pass. Hva melder du?

Det er vel kun to alternativer, å doble eller si 3NT. Å doble er ubehagelig, for om makker melder 4 hjerter kan det bli galt om det blir meldt med kun firekorts farge. Men øst jo melde, for Ø/V kan jo være helt robbet om de lar syd spille 3 spar. Alternativet er å si 3NT, men det er jo ikke noen sikker sparstopper øst har. Selv ville jeg kanskje ha prøvd 3NT, for det skal lite til hos vest før det viser seg å være en sparstopper. Og det er ikke sikkert de finner motspillet, dvs. det behøver ikke skje at syd har A-K i toppen på fargen og spiller ut honnørene. Syd vil jo tro at øst har sparstopper. 

Det teoretisk korrekte er nok å doble. Om makker melder hjerter får en håpe det er minst femkorts farge der borte. Men når det er slike meldeproblem er det ingen gode, trygge alternativer, og man må velge det man tror er minst sjanse for blir feil.

Om det meldes 3NT blir det enten suksess, elller særdeles flaut. Men det er om 3NT blir sluttkontrakten, og det bør vel ikke skje. Slik så nemlig hele spillet ut:

Det ble ikke åpnet med 3 spar over alt. Noen følte kortene var litt for sterke og åpnet med 1 spar. Da ble det lettere for Ø/V. Noen åpnet med 4 spar.

I en eventuell 3NT kan N/S ta syv sparstikk og tre kløverstikk - tre stikk til spillefører, dvs. seks sonebeter og N/S +600! Men da må syd denge ned de store sparene. Og han tror jo ikke at øst har meldt 3NT med damen dobbel. Om det spilles ut liten spar mot 3NT blir det sånn som det sitter 11 stikk, en forskjell på åtte stikk!  Det bør imidlertid ikke skje at kontrakten blir 3NT selv om øst melder det etter 3S-P-P, for vest bør ta ut i hjerterkontrakt. Det blir hjerterkontrakt om øst dobler også. I 4 hjerter ser det ut som det er kun to spartapere og en kløvertaper, for hjererteren sitter veldig snilt. Men det er et motspill som beter 4 hjerter. N/S må få tatt de tre sorte stikkene, så kommer en tredje runde spar til trippelrenons! Hva skal spillefører gjøre da? Om han stjeler lavt hos vest stjeler nord over, og øst må bruke en topphonnør i trumf. Da får syd trumfstikk. Og om spillefører trumfer den tredje runden spar med hjerter 10 vinner den riktignok stikket, men da vokser nords hjerter 9 tredje opp til betestikket. 

Resultatene varierte fra +620 for 4 spar med 10 stikk N/S som skjedde fordi Ø/V ikke fikk med seg de fire stikkene de har i de røde fargene, til +620 Ø/V for 4 hjerter med 10 stikk Ø/V ved de bordene N/S ikke fant betemotspillet. 

 

Kommentarer

Logg inn for å skrive kommentarer.