Avansert søk


Spilling i desember

Spillingen etter nyttår: Normalt ville vi ha startet i klubben onsdag 5. januar. Men med alle koronainnskjerpingene er vi nødt til å se det an litt. Vi kommer til å opplyse her når starten kan bli. God jul og godt nytt år til alle i Søm Bk! (Husk også å betale kontingenten for 2022 (se lenger nede på siden.))

Da må vi takke Gjert for at han inviterte til hyggelig juleavslutning 15/12 på prestegården ved Tveit Kirke! 8 par koste seg der, med bridge og servering. Vi premierte 3 av parene (hcp) slik:
1. Per & Tommy 66,4 % (Scratch ga den fantastiske scoren 73 %!)
2. Gjert & Tom Arne 58,6 % (Gratulerer til vertskapet!)
4. Terje & Tor 51,2 % (for nærmest middels, og Scratch ga 50,0 %)
 

Den siste av de 2 åpne spillekveldene i desember (8/12) fikk vi 9 par, og de premierte (hcp) ble følgende:
1. Dagfinn & John 69,0 % (Kjempescore!!!)
2. Kai Odd & Roald 57,8 %
Med Scratch-beregning kom de samme to parene øverst, med hhv. 68,3 % og 61,9 %, og med Ståle & Gjert på 53,2 %.

Første av 2 åpne spillekvelder i desember (1/12) stilte det hele 12 par, og de premierte (hcp) ble følgende:
1. Terje S. & Alf Terje A. 59,4 %
2. Arild & Heidi E. 57,9 %
Med Scratch-beregning ble det også Terje & Alf Terje (67,5 %), foran Per & Tommy (61,3 %) og Arild & Heidi (57,9 %).
 

Nå lærer de seg å spille bridge

Leder Øystein Moræus og kasserer Pål Jensen er godt i gang med bridgekursingen på Nyborg på torsdagsettermiddagene, og det meldes at deltagerne er ivrige og interesserte. Her ser du et bilde av noen av deltagerne.Idd bridgeklubb gleder seg over interessen som vises og håper alle har lyst til å fortsette lenge med kortspillingen.

Fra venstre sitter Thor Larsen, Åge Eriksen, Gudrun Larsen og Ivar Stangebråten.

Notoddens lag i 3 div

Etter å ha spilt 3. div hele helgen kom jeg på jobb mandagsmorgen. Der møtte jeg en data hvor hardisken har død..ingen god start på uken, så derfor var det tregt med oppdateringer her. 
Spillingen i Larvik gikk over all forventning. Vi mente på forhånd gruppen var veldig hard og målet var midt på tabellen da vi har det sosiale i fokus. Men etter 1. helg (av 2) leder Notodden med klar margin!. Laget har hatt en dårlig halvrunde (1. på søndag selvfølgelig) men vunnet alle kampene.
 
Alle på laget (Arild, Morten, Thorbjørn, Jan og Runar) spilte veldig godt. Men Arild var i en egen klasse da han er overlegen aleine på topp på butleren, dette i tillegg til et meget godt lag på kveldene.
På butleren er 4 av de 7 første fra Notodden!
 
 
 
Laget spilte ikke noe hokkus-pokkus, kun solid og safe bridge med svært få feil. Da kommer ofte poengene av seg selv.
 
Men man må være på "hugget" hele tiden. For en uerfaren spiller er poengene "alt", men noen ganger må man justere kortene opp eller ned.
 
Trykk på les mer, så kommer det et spill der de litt mer uerfarne kan vurdere kortene.
 
Bridge på Tenerife

Bridge på Tenerife

Mandag starter NBFs to ukers lange BridgeforAlle november festival. Det blir bridgespilling hver...

Den uheldige engerdøl med streng beskjed fra legen

Den uheldige engerdøl hadde de senere åra tilegnet seg en mer sedat livsførsel, noe som betød en ekstra kilo her og der og en generelt dårligere kondis på toppen av det hele. Kona hadde truet med både det ene og det andre, og slik hadde det endt til at den uheldige engerdøl tok seg en tur på rutinemessig sjekk hos fastlegen. Fastlegen var ikke nådig, og når både fjærvekta og målebåndet ikke lenger strakk til var det over til blodtrykksmåler og stetoskop. Fasit var gryende hjerteproblematikk og streng beskjed om å ta tak. For sikkerhets skyld ble han utstyrt med nitroglyserin og mobil hjertestarter. Jada, den uheldige engerdøl tok poenget til fastlegen, men syntes vel at tiltakspakka var noe overdrevet.

Aktivitet var viktig, så den uheldige engerdøl så ingen grunn til å skofte bridgen på tirsdagskvelden. Dessuten hadde de så gode kaker borti spillelokalet, og det var jo også viktig å pleie den psykiske helsa?

Klubben arrangerte singelturnering, og midtveis uti kvelden ble den uheldige engerdøl makker med klubbens "Big Hand Johansen" - som på grunn av sine store hender ikke hadde like lett for finmeldinger i søken etter beste kontrakt. Den uheldige engerdøl på sin side forsøkte å innta en tilbakelent holdning for å holde pulsen lavest mulig. Han tenkte jo på helsa og ønsket ikke å utfordre en uoppvarma kropp med en plutselig pulshøyning. Vår venn satt øst i følgende giv:

Han startet forsiktig med en enkel ruter-åpning. "Big Hand" lefser uten betenkning 1 hjerter utpå filten. Den uheldige engerdøl gjentar ruteren sin med 2 ruter. Vest introduserer nå en ny farge med 3 kl, og den uheldige engerdølen tar til å tenke. 3NT er kanskje det opplagte, men her lukter det spar-utspill og da har han og makker kanskje bare ett steng? Dessuten, makker i vest bør ha 5 kort hjerter etter denne innledninga? Og da er det vel essensielt å vise hjerterstøtte?

Dermed ender den uheldige engerdøl opp med å melde 3 hjerter, som ganske nøyaktig bør vise 3-kortsstøtte.

Det går nå pass fra syd, og nå er det vest sin tur til å tenke. Den uheldige engerdøl har opplevd dette før, og aner allerede uråd. Uten at han helt får det med seg begynner pulsen å stige og adrenalinet å pumpe - og en illevarslende prikking oppover armen. Vest på sin side er nå ferdig resonnert - og med et klask ligger 6 hj (!) i disken!

En bekymringsfull svie i venstre bryst til tross, den uheldige engerdølen klarer gjennom det nå tiltagende dobbeltsynet å kaste frempå tre-fire passlapper. 6 hj! Dette var mer enn hans sarte hjerte kunne klare, og nå var han i ferd med å rote frem en pilleeske fra lommen. Så blir han avbrutt i det makkeren hans påpeker at blindemann må ned. Spar-kongen kommer i utspill fra nord, og nå synker pulsen et par hakk i det den uheldige engerdøl kommer på at spillet ikke spilt ennå - bare meldt.

Blindemann kommer ned, og makkeren i vest trenger lite betenkning:

 

Åpne bilde

Sparen stikkes i bordet, kløver til esset, stjeling, hjerter ess og hjerter til kutt - og straks er 12 stikk i boks.

Den uheldige engerdøl knipser nå hjertemedisiner på harde livet, dette er mer enn hva helsa kan tåle! Hjemgang i slem på tynn 4-3-tilpass

"Å er det du stresser med da?" spør så den grovhendte bridgespiller'n over bordet; "Detta gikk da bare fint det?!!"