Avansert søk


Hopp i fjerde farge

"Alle" spiller med melding i fjerde farge som kunstig krav, og de fleste definerer det som utgangskrav. For eksempel:

1.

2 ruter = kunstig utgangskrav.

Noen bruker såkalt XYZ hvor 2 ruter i en slik situasjon på samme måte som fjerde farge ikke viser ruterfarge, men er kunstig utgangskrav.

Spørsmålet er, hva betyr hopp i fjerde farge?

2.

Det er ikke uvanlig å si at dette viser 5-5 og er utgangskrav. Med kun 5-4 og usikkerhet om hva som er beste utgang meldes simpelthen 2 ruter først, kunstig krav.

Det går imidlertid an å bruke denne hoppmeldingen i fjerde farge som Splinter med sparstøtte. I så fall vil hopp til 4 ruter i denne situasjonen kunne defineres som renons og fastsette spar som trumf.

Hopp i fjerde farge stigende (fjerde farge er høyere rangert enn fargen svarer først meldte) bør imidlertid helt klart være Splinter med støtte i makkers sist meldte farge, for i slike situasjoner har man ikke bruk for en slik melding som naturlig melding. Eksempel:

3.

3 spar viser her kortfarge i spar, hjerterstøtte og en sterk hånd. 

Hva hopp i fjerde farge hvis det er i lavere rangert farge betyr (som i eksempel 2) blir et avtalespørsmål for det enkelte makkerpar

_______________________________

Her er et eksempel fra en turnering i forrige uke, et spill hvor en slik meldesituasjon oppstod:

Etter standard meldemetoder starter det med 1 kløver-1 hjerter, og så 1 spar fra åpneren (eller 1 kløver-1ruter for de som bruker kløverføringer, så 1 spar). Hva nå?

Ø/V bør vel egentlig finne frem til slem uansett hva avtalene er, men da spillet forekom i en ganske bra turnering var det ikke så mange Ø/V-par som spilte slem. Noen var i 6 spar, og ett par spilte 6 kløver. Ingen meldte storeslem.

Det er nesten en bra storeslem i spar, og en ganske god storeslem i kløverkontrakt.

Det satt slik at det kunne vinnes tretten stikk i sparkontrakt, men med spar som trumf blir man i praksis avhengig av 3-2 i trumf fordi det må trumfes et par ruter hos øst, eller et par hjerter hos vest for å komme til tretten stikk (seks trumfstikk, hjerter ess og fem kløverstikk. Da blir spillefører på et tidspunkt etter å ha trumfet to røde tapere nødt til å trumfe for å komme seg over til den andre siden for å ta ut trumfen. Følgelig har han ikke mer enn tre trumf på noen av sidene, ikke noe særlig om en motstander har fire trumf.

I kløverkontrakt er det en bedre storeslem da man har ni trumf til sammen og bedre kontroll. I 7 kløver er det ganske enkelt om spar sitter 3-2, og en får med seg flere 4-1 sitser i spar også.

Spar satt komfortabelt 3-2. Det er ikke sikkert man bør ta tretten stikk i 6 spar for det, for det er muligheter for å vinne de tolv stikkene som behøves for kontrakten med en del 4-1 sitser hvor det er risiko for å gå bet i lilleslem om man er for grådig. Du kan jo selv som trening sette opp noen hender N/S med 4-1 i spar og forsøke deg på spilleføringen.

Det er helt greit å spille lilleslem med disse kortene, og i parturnering er nok 6 spar å foretrekke fremfor den enda sikrere kløverslemmen. 

Hvordan melde disse kortene? Du kan jo prøve deg med ditt og din favorittmakker sitt system og avtaler. Men husk det er enklere når du har sett kortene...

 

SOMMERBRIDGE 29 JULIl

 HER  er innloggingen til kveldens sommerbridge.

KM Par 2021 - PÅ REALBRIDGE

På grunn av den økende smitten i Bergen, har vi flyttet KM Par over på Realbridge.

Spillestart lørdag kl 10.00 på Realbridge. Spillerlenke blir lagt ut her på hjemmesiden

Startkontingenten er redusert til 400 per par.

Kretsen har 2 plasser til NM Par, med mulighet for en 3. plass med god deltakelse.

Påmelding her

Innbydelse her

Oppstart klubbspilling i klubblokalene

 Etter en lang coronapause starter vi med spilling igjen torsdag 5.august og klubbkveldene gjennomføres iht NBF's retningslinjer. De er akkurat de samme som da vi spilte i høst. Det betyr at vi fortsatt bare kan ha 11 og 1/2 bord.

 
Bare de som er forhåndspåmeldt kan spille. Medlemmer i klubben vil få preferanse.
Påmeldingen til den første spillekvelden på den 5. august er nå åpen. Den stenger på onsdag kl.21.
Trykk på. DENNE LENKEN for å melde på
Fyll ut skjemaet med egen epost og navnene til begge spillere i paret.
 
Hvis problemer med epost, kan dere melde dere på tlf. 94848747

Sommerbridge

Det var få som dukket opp på sommerbridge forrige mandag, og vi ønsker å prøve igjen i morgen, mandag 21. juni.
 
Vi tenkte å starte sommerbridgen kl 19:30 i stedet for 18:30. Gi oss en tilbakemelding om dere foretrekker 18:30. Send oss en e-post, eller stem på undersøkelsen som vi har lagt ut på Facebook.

Håper vi sees!

Stol på makker, eller...?

En amerikansk damespiller (opprinnelig tysk) - Geeske Joel - har sammen med ektemannen flyttet til New Zealand, og hun ønsker å re-starte bridgen sin her. Hun har i USA meget kompetente proff-mentorer (Steve Weinstein, Danielle von Arnhim) og spiller mye online med dem. Men nå ville hun prøve seg i face-to-face bridge som det en periode har vært lite av i USA, men som vi i New Zealand er så heldige å få lov til å spille selv i disse covid-tider.

I går var jeg så heldig å få spille en turnering med Geeske, og det var en hyggelig opplevelse. I det spillet du her skal få se viste hun god kortvurdering, men jeg var likevel ikke helt sikker på hvor høyt jeg skulle satse. Det blir alltid små nyanser i slike kortvurderinger hvor motparten melder og makker avgir en slags sleminvitt. Slik så mine kort ut:

NORD

Giver VEST. Ingen i sonen.

Vest åpnet med 2 spar, og jeg meldte inn 3 ruter. Øst sa 3 spar, og da meldte Geeske 4 spar. Hvordan tolker du den meldingen?

Det er sleminvitt med ruterstøtte, og siden du selv har fire spar er det nokså sannsynlig syd er renons i spar. Men hvor mye har hun ved siden av?

Nord har ikke så fantastiske kort, men sparen bør som nevnt være under kontroll. Siden syd ikke har en eneste ruterhonnør må hun ha meget sterke kort i kløver og hjerter. Det kan godt være nedlegg i 6 ruter, kanskje står det 7 ruter!

Syd har trolig renons i spar og for eksempel hjerter ess og kløver ess, eller hjerter ess og kløver K-Q, eller kanskje noe sånt som KQ, KJ i hjerter og A-K i kløver. Slem er faktisk ganske sannsynlig her. Men vi hadde gått bet i en bra slem i forrige runde siden motspilleren vår fant en nydelig utspill. Hvor høyt bør det satse nå?

Jeg valgte å stole på makker i dette lynferske makkerskapet og sa 6 ruter. Øst doblet! Oooops....dette ble kanskje feil?

Neida, det var ingenting å frykte.

Øst syntes nok var nok idet N/S var i slem, men selv med sin meget sterke hånd kunne han ikke forhindre tolv stikk i den doblede ruterslemmen.

Om det kommer kløver ut må kløverfinessen gå. Med andre utspill gir hjerter konge avkast for en kløver, og hjerterfargen kan enkelt godspilles slik at en spar eller to kan kastes. Ved bordet spilte øst ut hjerter ess. 

Merk at det ikke kan trumfes fire spar hos syd siden trumfen sitter 2-0 og øst har dobbelton spar. Hvis det forsøkes må det gjøres før trumfen er tatt ut, hvis ikke blir det kun tre trumf igjen hos syd (kun tre stjelinger), og om øst har igjen trumftieren kan hun få trumfstikk i tredje sparrunde. Det skjedde ved noen bord i kontrakten 5 ruter, og de fikk kun elleve stikk. Men det går helt greit å ta ut to runder trumf og godspille hjerterfargen og skulle ikke det gå bra er kløverfinessen i reserve sind øst ikke skiftet til kløver i stikk to. Gjør han det må det gjettes litt, men det går nok bra.

Pluss 1090 var ren topp. 

Hva mener du om Ø/V sine meldinger?

Åpningen 2 spar er alt for tam etter min smak. Dette her er nok til 3 spar, og i så fall er det mye vanskeligere for N/S.

 

 

Selbu BK 21 juni

 Selbu BK 21 juni

Trykk på linken for å delta


SelbuBK21juni

 

Turneringen starter kl 1900 
Vi oppretter ikke flere bord etter start.
kr 50.- pr spiller til Vipps 656963 eller regning når vi avslutter før sommeren

THE DECISION IS LILYHAMMER!

Da braker det snart løs, for "the decision" for ei uke eller så er så definitivt Lillehammer for det norske bridgefolket. 

Veldig mange gleder seg masse til festivalen. Det blir mye bridge, men også en god del annet morsomt vil eg tro.

Alt du trenger å vite om festivalen, inkludert smittevernregler og diverse tips, samt sosialt program og etter hvert resultater fra turneringenen finner du her.  

Huske noen "festivalvett-regler", noen velmente råd som har blitt utviklet gjennom årene det har vært arrangert bridgefestivaler:

- Det meste foregår vel på hotellet, men husk at det er litt skummelt i den skråninga bortenfor hotellet der. Å surre rundt der i mørket behøver ikke gå så bra. Å snuble i en trerot og ramle nedover der gjør vondt, det viser all erfaring. Og særlig hvis det kommer noen ramlende bak deg og lander på deg i tillegg... 

- Vær snill med makker og motspillere! Bridgefestival er nettopp det, fest, og da er man snill! (men det er fortsatt lov å ta mange stikk!)

- Det er nok av toaletter...og de bør være enkle å finne.

Og husk at her "fra langt hold" vil undertegnede følge med på det meste med argusøyne. Kanskje nettopp du havner i bloggen! Men jeg liker minst å skrive om "egging", så tips meg gjerne om artige spill, gode spill, og/eller gode historier.

Det er sannelig vel fortjent at bridgefolket får dra på festival nå etter et par (snart) merkelige år. Men covid eksisterer fortsatt, så "følg regla". 

KOS DERE!

 

Slurvefeil

I bridge gjøres mange forskjellige typer feil. Det kan være komplieserte spill hvor løsningen ikke er så lett å få øye på. Det kan også være marginale feil hvor det må gjettes, hvor sjansen for det en er ikke så mye større enn det andre. Men det skjer også helt unødvendige feil, "dumme" feil om man vil, i spill hvor du ser det så klart like etter feilen har blitt gjort.

Det er mange poeng å hente på å unngå de "dumme" feilene, og de bør være lettest å unngå. For å forbedre den delen av spillet sitt må du ha noen gode vaner. Det handler om å bruke noen få ekstra sekunder før du gjør ting. Slike feil som jeg her snakker om er ikke kopliserte ting, men muligheter for unødvendige feilspill som du kan oppdage bare ved å ikke være så rask på labben.

I en klubbturnering forleden kom to slike spill med få minutters mellomrom. Ingen av spillene er avanserte/kompliserte og tabbene som ble gjort ved noen bør unngås av de aller fleste.

I spar vil spillefører få to stikk etter hvert. I den fargen er det en sånn tett og god kombinasjon hvor det kan se ut som det har ingen betydning hvilke kort du legger først og sist. Det kan imididlertid ha veldig stor betydning, og i dette spillet kan du ha spilt bort kontrakten om du var for rask på labben i første stikk.

Det er ofte naturlig å slippe utspillet mot hånden og stikke så billig som mulig. Ved noen bord vant spillefører første stikk med spar 9 og det skjedde etter maks ett sekund eller to etter at utspillet kom. Så tenkte spillefører, men for sent.

I 3NT er det to sikk i hver av fargene spar, hjerter og kløver. Ruterfargen er tett og god og kan gi tre stikk, og det blir ni totalt. Men da må du ha inntak til nord hvor den fjerde ruteren er (ditt redje ruterstikk), for hvis motspilleren med ruter ess ligger unna to ganger er det ikke overgang i ruterfargen. Slik så hele spillet ut:

Spar 9 tok altså første stikk. Så ruter dame som vant stikk, ruter 10 som også spillefører fikk beholde for, og øst vant for ruter ess i fargens tredje runde. Øst spiller spar. Syd har da KJ og nord Q10. Hvis syd legger spar konge ligger vest unna. Da vinner kongen stikk og med singel knekt og damen singel hos nord finnes ikke inntak, vest har jo igjen esset. Og med kun to ruterstikk i stedet for tre blir det en bet i utgangen. Hvis syd idet øst spiller spar forsøker knekten stikker vest med esset, og kongen blokker så det heller ikke da blir inntak til nord. 

Hvis spillefører tenker seg om noen få sekunder unngås denne unødvendige feilen.

Tell stikkene, og planlegg i alle fall litt om hvordan du har tenkt å spille kontrakten. Raskt fastslås at det må leves av ruteren, og da er neste spørsmål om det er inntak til den siden hvor det kommer til å ligge godspilte stikk. Og det er sikkert inntak til nord i spar hvis spillefører stikker med spar konge i første stikk. Med J-9 på hånden og Q-10 hos nord kan ikke motparten forhindre at spillefører kommer seg over til nord og får for den trettende ruteren, det niende stikket.

Noen spiller 4 hjerter med dette, andre har kanskje meldt seg opp i 6 hjerter. Det er parturnering, så du ønsker såklart å få maks med stikk selv om du er bare i utgang. Dermed bør spilleføringen her være den samme i 4 hjerter som i 6 hjerter.

Hva legger du på spar ess?

Du kan enten kaste en ruter, eller kvitte deg med en kløver. Hvis kløver ess sitter bak bør du kaste en kløver og håpe ruter sitter 3-3, i så fall blir det tolv stikk. Hvis derimot ruter sitter 4-2 og kløver ess foran må du kaste en ruter på spar ess. At ruter sittter 3-3 er 36% sjanse, og at kløver ess sitter foran er 50% sjanse. Følgelig bør du vel kaste en ruter på spar ess?

Nei, du bør ikke kaste noen ting på spar ess i første stikk. Hvis du glemmer den gode vanen med å tenke deg om noen få sekunder før det legges på fra blindemann i første stikk, og sier "stikk med esset" har du skapt deg en helt unødvendig gjetteposisjon.

Sparutspillet bør trumfes på hånden. Vent med spar ess til du vet hva du bør kaste! Så tas trumfen ut i de nødvendige antall rundene før du tester ruteren med ruter ess fulgt av K-Q slik at du er inne hos nord idet du finner ut rutersitsen. Sitter fargen 3-3 står håndens fjerde ruter, og du kaster en kløver på spar ess:

Hvis ruteren hadde vært fordelt 4-2 ville du i stedet kastet den fjerde ruteren som i så fall ikke kan gi stikk, så trumfes en spar før den (med slik rutersits) eneste sjansen for tolv stikk forsøkes, kløver til kongen:

Denne typen feil kan ofte unngås ved å ta seg noen (få) sekunders tenkepause i starten. Det er viktig å bruke noen sekunder senere i spillet også i noen situasjoner selv om det hele ser opplagt ut. Men tipset i dagens innlegg er først og fremst å gjøre dette til en vane: 

TENK DEG ALLTID OM NOEN SEKUNDER FØR DU LEGGER PÅ TIL DET FØRSTE STIKKET!