Avansert søk


EM: Kanonstart for Norge

EM for nasjonslag har startet i Riga, og det ble spilt to kamper i åpen klasse i går. Det ble en kanonstart for det norske laget som skal forsøke å forsvare EM-tittelen som ble vunnet for to år siden. Først ble Sverige nedsablet med 80-10 (20-0 VP) før danskene ble slått ganske klart (15,19VP) i runde 2. Etter to kamper har dermed Norge 35,19 VP og leder. 

De tre andre klassene starter lagspillingen onsdag, og de første dagene spilles parturnering. 

Som allerede nevnt fikk Sverige ordentlig bank av Norge i åpningskampen. Her er ett av flere brutale spill:

(Giver øst. Alle i sonen)

La oss si makker har åpnet med 1NT før syd gikk inn med en melding som viste bagge major, for eksempel 2 kløver - Landy. Vest dobler styrkevisende, og idet de ender i 2 spar straffedobler vest. Hva bør spilles ut?

Alternativt har øst åpnet med 1 ruter og syd meldt 2 ruter - Michaels Cuebid. Men det er altså utspillet om 2 spar doblet du skal ta stilling til.

Slik så hele spillet ut:

Det er selvsagt helt normalt å melde med syds kort, men spilles mot et sterkt par så kan de bli straffedoblet. Ved begge bord i Norge-Sverige ble kontrakten 2 spar doblet spilt av syd. Sveriges vest spilte ut ruter 8. Da ble det litt drag på det for Boye Brogeland. Blindemanns spar 7 var et bra kort og nordmannen fikk til slutt skrapet sammen 7 stikk, Norge -200. Det er et godt resultat, for Ø/V kan vinne 3NT som er en ganske normal kontakt å havne i med 25 HP til sammen.

Geir Helgemo spilte ut trumf fra K-J fjerde mot den doblede delkontrakten. Det er svært ofte trumfutspill er best mot denne typen kontrakter hvor en av spillerne har to farger mens den andre har 2-2 eller 3-1 i de to fargene og dermed typisk en stjeleverdi. Trumfutspillet fungerte godt, og det ble hele tre doblede beter, Norge +800 og 12 IMP.