Et innlegg fra bloggen GeOs blogg GeOs blogg

SLEMTEKNIKK 1

Årets to første blogginnlegg handler om slemteknikk, og mer spesifikt Cuebids (kontrollmeldinger) og Key-Card Blackwood.

Det er jo populære konvensjoner, men for mange kan det kanskje passe med noen tips om hvordan bruke dem, mer enn bare akkurat svarene på 4 grand. I dette første innlegget omhandles hvilken stil som anbefales (av meg) med hensyn til kontrollmeldinger.

Noen spørsmål helt først:

1. Når bør vi bruke Cuebids?

2. Hvorfor bruker vi Cuebids?

1. Cuebids/kontrollmeldinger brukes når vi allerede har funnet en tilpasning og også har funnet ut av vi har styrke som tilsier at slem er mulig, eller sannsynlig. Det må altså først meldes ordentlig for å finne ut det, gjerne via noen kravmeldinger som for eksemepel Stenberg-2NT, via fjerde farge utgangskrav, eller Check Back. Da finner vi eventuell trumftilpasning, og hvis det fortsatt kan være styrke nok til at det kan være slem kan vi avgi en sleminvitt. I slike meldingsforløp kan det neste være, med enkelte håndtyper, å kontrollmelde. Hvorfor det? Og hvilke håndtyper? Det ligger i svaret på det andre spørsmålet.

2. Vi bruker kontrollmeldinger for å avdekke om vi er "åpen" i en farge, dvs. verken du eller makkeren din kan stoppe motparten fra å ta to kjappe stikk i fargen. Hvis det er tilfellet, vi har en farge vi ikke kan stoppe i fargens første eller andre runde, er det logisk at det lønner seg å stoppe i utgang!

Det er to stiler for Cuebids: 1) førstekontroller meldes først, og 2) første og andrekontroller om en annen.

ANBEFALING

Tradisjonelt ble kontrollmeldinger brukt slik at man først meldte av førstekontroller, senere kunne man melde andrekontroller i den fargen. Det er ikke en hensiktsmessig metode slik jeg ser det, og den stilen er omtrent gått av moten. 

Det vanlige i moderne bridge er å bruke LAVESTE CUEBID, dvs. si man melder den billigste meldingen i farge hvor man har en kontroll. Derfor meldes såvel første- som andrekontroll når man setter i gang med cuebids.

Hva er andre- og førsterundes kontroll?

Første rundes kontroll er ESSET, eller RENONS. Det ligger i navnet; en første rundes kontroll stopper motparten fra å ta stikk allerede i fargens første runde. Andrekontroll (andre rundes kontroll) er kongen eller singelton.

Ved hjelp av denne stilen hvor man i en slik meldesekvens ikke går forbi en farge man har enten andre- eller førstekontroll kan man effektivt få avdekket at det mangler kontroll i en farge, dvs. motparten kan ta to raske stikk i den fargen. Da må det bremses!

Hvis man har funnet ut det IKKE mangler kontroll i en farge, og at styrken tilsier slem, kan vi midt i en kotrollmeldingsseerie spørre med Key-CArd Blackwood for å unngå at vi mangler to ess, eller mangler ett ess, men likevel bør stoppe fordi vi har en trumffarge som er for svak. 

Vi tar et eksempel, en hånd som forekom i en lagkamp for en stund siden:


Din makker (vest) er giver, N/S i sonen, og han åpner med 1 spar. Du spiller med Stenberg 2NT, så svaret blir 2 NT som er utgangskrav med sparstøtte (vanligvis avtalt som minst firekorts trumfstøtte). Da hører du en eller annen beskrivende melding fra makker alt etter hvilken Stenberg-variant dere spiller med. La oss si han forteller deg at han har tillegg (ikke helt minimum) og ingen kortfarge med 3 spar. Hva gjør du nå?

Tillegg tilsier at vi tilsammen har godt opp på 30-tallet i antall honnørpoeng, og en fin 5-4 tilpasning i spar. Da står det vel slem her?

Mange vil sikkert være fristet til å gå rett i 4 grand på dette tispunktet, og det kan godt gå bra. Det koster dog ikke noe å sjekke om det er et svakt punkt i kortene (i så fall i kløver)?

Hvis man ønsker å gamble slem og håpe de ikke finner utspillet hvis vi mangler kontroll i en farge så kan selvsagt det godt gå bra. Men om de henter to kjappe stikk er det litt dumt å gå en bet når vi kunne funnet ut at det var slik.


Hvis man ønsker å melde teknisk korrekt er en kontrollmelding tingen i dette tilfellet, for eksempel nå (over vests 3 spar) å melde 4 ruter hvis man spiller enkelt og greit med cuebids etter en slik start. Da får du svaret som redder "dagen".

 

Makker på vests plass hørte 4 ruter, og om dere spiller med såkalt LAVESTE CUEBID så har du da benektet kløverkontroll. Det vet makkeren din! Siden han ikke har kontroll i den fargen slår han av med 4 spar. Han må ikke finne på å kontrollmelde hjerter i dette tilfellet. Hvis han hadde meldt 4 hjerter her ville han (logisk) lovet kontroll i kløver, fargen du benektet kontroll i. Hvis ikke han har det er meningsløst av han å fortsette kontrollmeldingene siden han jo vet vi har en åpen farge, så vi bør ikke melde slem uansett.

Slik var hele spillet da det forekom i en lagturnering:


Nøkkelen til å løse slike spill er ofte at den som fortsetter å kontrollmelde etter at makkeren har hoppet over en farge (her meldte ikke øst 4 kløver) lover kontroll i den fargen siden han gjør ytterligere ett forsøk på slem. Hvis han har oppdaget at en farge er "åpen" må han slå av med utgang i trumffargen.

Det kan være en ulempe ved å melde teknisk korrekt sånn som dette; man forteller også motparten hvordan det ligger an. Ved å melde slem uten for mye undersøkelser har man den fordelen at motparten kanskje ikke finner utspillet. Det kunne vært tilfelle med Ø/V sine kort i dette spillet, og da ville de vunnet tretten stikk! Men ikke slik det satt, nord hadde et enkelt kløverutspill. Da nesten halvparten av lagene i den nevnte turneringen meldte slem gikk de raskt bet og tapte spillet stort.

Hvis man har muligheten til å undersøke slikt er det bra, solid bridge, spesielt i lagturnering, og det vil nok lønne seg i det lange løp. Slemteknikk handler like mye om å unngå dårlige og spesielt håpløse slemmer som å melde de slemmene som står.

Ø/V sine kort var bra og omtrent gode nok for slem i dette spillet. Det kunne for eksempel godt ha sett slik ut fra øst sitt synspunkt:


Legg merke til at i denne varianten har Ø/V samme samlede honnørstyrke som da spillet forekom. Men ser det slik ut som det her er slem nedlegg! Og da finnes slemmen ganske enkelt ved at vest over 4 ruter melder 4 hjerter som lover at han kan stoppe kløveren (!) - fargen øst hoppet over da han sa 4 ruter!

I morgen får du ett blogginnlegg til om slemteknikk. Da ser vi på hvordan bruke Key-Card Blackwood korrekt, bl.a. med hensyn til å sjekke om trumfen er godt nok (spørsmål om trumfdamen), og de videre meldinger, også for eventuelt å finne storeslemmer!           

 

Kommentarer

Logg inn for å skrive kommentarer.